kasta inte om...


tanken vara att titeln på kriminalnovellen

skulle vara en parafras på lapidus senaste bok.

men nu visar det sig att karldjävulen kastat om

orden i sin titel, vilket för min del betyder att även
jag måste döpa om mitt alster. här nedan följer del tre.



aldrig packa upp

del 3


det var som fan, funderade torstensson.

cederberg, bengt "käglan" cederberg, trelleborgs enda skurk

vars namn var värt att lägga på minnet.


- är det inte helt otroligt, pep mårtensson. bengt cederberg har

ju varit försvunnen i över tio år. du vet han lyckades ju rymma ifrån...

- knip igen nu din ynkrygg. tror du att jag behöver en redogörelse

kring käglan, jag vet väl för fan mer om honom än vad du känner

till om ditt eget arsle, röt torstensson för att tysta assistenten.


bengt "käglan" cederberg föddes på köpingegatan för nästan

sjuttio år sedan. där slapp han allt vad uppfostran, ömhet och

närhet heter. bengts ömma moder lämnade hemmet, för att

aldrig mera återvända, i samma ögonblick som lillkäglan skulle

fira sin treårsdag.. bengts far, barbror ägnade sin vakna tid åt att

dricka likör och prygla sin son. "om det nu är min avkomma"

brukade barbror tänka, vid de få tillfällen han slösade tid på att tänka.


inte blev unge herr cederbergs uppväxt bättre med tiden. vid

nio års ålder rymde han hemifrån och försörjde sig under några

år som ficktjuv och hälare i trelleborgs skummare kvarter.

för att senare avancera till biltjuv, bankrånare och langare. på toppen

av sin karriär, det vill säga nittonhundraåttionio, var bengt, nåja, hjärnan

bakom vad som kom att kallas: "finnslaget". vilket var ett rån på

sparbanken vid hamngatan.

en kupp som gav "käglan" och hans enda kumpan "bosse nova"

ett byte på inte mindre än fyra miljoner i omärkta sedlar.


någon som däremot märkte av rånet var trelleborgs poliskår, som

under tre veckor oavbrutet jagade efter gärningsmännen. dock utan

resultat.att "käglan" kunde gripas fyra år senare, berodde alltså inte på

något lysande polisarbete. utan istället på att bengt cederberg angav

sig själv en förmiddag i maj.

detta berodde inte på att han plötsligt drabbats av samvete. hans något

kryptiska skäl löd istället något i den här stilen:

- bosse nova mår bättre av att jag sitter inne, då jag kommer

att må bättre när han kommer ut.

av "bosse nova" hade man inte ett spår.

------------


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hur känner du Bengt Cederberg?

2008-10-20 @ 23:00:58
Postat av: fölet

jag hittar tio bengt cederberg på hitta, vem av dem menar du?

2008-10-21 @ 11:54:12
Postat av: Anonym

Han det står om. I Trelleborg, 70-årsåldern...

2008-10-21 @ 16:26:21
Postat av: fölet

det måste handla om en ren slump...

2008-10-22 @ 09:37:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0