ett får i ulvakläder


jag såg varg igår.

ja, inte den äkta varan, utan filmen.


nu skulle man kunna tänka sig att en film om

norrland på 2000-talet, skulle vaska om lite kring

ens fördomar. vad jag tycker om samer, eller lappdjävlar,

känner trogna besökare av min blogg redan till.

nu trodde jag att denna film skulle få mig att fundera lite

kring min tråkiga attityd gentemot dessa hobby-indianer.


här kommer storyn för dig som ännu inte sett filmen,

och gör bäst i att avstå.


några bittra minoritetare får sina renar rivna.

då börjar man ana att de tänker ha ihjäl den skyldige,

det vill säga vargen.

och i nästa scen slår naturmänniskorna ihjäl ulven med en yxa.

då börjar man ana att de tungsinta samerna kommer åka fast.

efter en halvtimmas panorerande över fjället, så åker de fast.

sen sitter den vresigaste lappen av sitt straff, allt medan hans

bistra kollegor forsätter inom renhållningsbranschen.

sen är filmen slut.


vad har vi lärt oss av detta?

folk norr om mora ler aldrig.

ifall man ger fan i att klippa i filmen, så blir den längre.

schabloner funkar bäst på film.


---------- ----- --------


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0