sol ute, sol inne...


det var väl mest tjejerna som hade

de där böckerna, men även grabbarna

skulle bidraga med sin alster.

jag syftar på minnes-böckerna, fyllda

av verser i stil med:

 

när du plockar blommor, plocka en åt mig.

när du räknar vänner, räkna även mig.

minne annika.s

 

det gick alltså utmärkt att rimma

samma ord med sig själv

– mig och mig, i det här fallet.

 

verserna var oftast mesiga och

bar en kristen underton.

en liten blomma jag vill dig giva

låt oss alltid vänner bliva.

minne birgitta

 

men så fanns det dom som vågade

ge sig utanför ramarna och vara

småfräcka och helcrazy i största allmänhet:

kom pojkar och köp lotter

högsta vinsten marklunds dotter.

minne johnny.s

 

inte sällan trodde man att det var en

samling sextiosjuåriga tanter som skrivigt

i boken, när det i själva verket handlade

om elvaåriga flickor.

var rädd om din gubbe och sköt hans mustascher,

så får du gå på många kalaser.

minne elin.b

 

det är tydligt att detta var innan ungdomen

fått ett eget språk, och istället diktade

gammelprosa och dammig vers.

 

vilken tioåring skulle idag få för

sig att plita ned följande:

var glad som fågeln kvittrar, också en mulen dag

ont sinne allt förbittrar, och glädje ger behag


---------------


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0