varning för barn


sjuttiotalisterna – en generation utan glöd,

skulle kunna vara en slogan. för visst är det

så att den generation jag själv tillhör, inte brinner

för något. jag kan inte påminna mig att jag

någonsin aktivt protesterat mot någon orättvisa

eller brist i min omgivning.

sjuttiotalister går inte i fackeltåg.

men att kalla oss egoister - köper jag inte.

särskilt med tanke på det är gemensamt beslut

från vår generations sida, att inte ta ställning.

nu kan man tycka att det borde ligga oss i fatet,

att vara så oengagerade. men då glömmer man bort

allt det fina i att vara åsiktslös.

vi låter folk vara, vi bryr oss inte.

om världen skulle befolkas enbart av sjuttiotalister,

så tror jag visserligen inte att det skulle skrivas

några fredsavtal.

men å andra sidan skulle det heller inte startas

några krig – det verkar jobbigt.

 

sjuttiotalisterna – vägrar växa upp.

skulle också kunna vara en slogan. även där

har jag mina teorier, men spar på dem ett slag.


--------------


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0