första, andra...


igår fick jag hem den, toaborsten jag

ropade in på bukowskis häromdagen.

det är bergmans gamla toaborste.

så nu kan jag skrubba bort familjens

bajs med samma borste som bergman

en gång skrubbade bort sitt träck med.

7500:- tycker inte jag är mycket för en

borste med intorkat bajs, med tanke

på det historiska värdet.


kanske höll han just i denna borste då

manuset för hets föll över honom.

eller kanske skrubbade han bajs i samma

ögonblick som de första replikerna för

viskningar och rop dök upp under baskern.

det är när man sysselsätter den vänstra

hjärnhalvan som den högra knäcker idéer,

eller om det är tvärtom.

därför har denna toaborste förmodligen

betytt lika mycket för bergmans konstnärskap

som vilken gåspenna som helst.


-- -- -- -- - -- --- ----


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0