don´t stand so close to me


åter på sin post.

en dryg månads semester har bjudit

på så väl sol som på löjliga familjer.

 

att människor regelbundet (typ jämt)

besöker platser där andra människor

också befinner sig, är alls inte ovanligt.

men är det naturligt?

hur ofta känner du dig avslappnad och

tillfreds, då du omges av femhundra

andra sapiens?

det skulle väl vara på krogen, förutsatt

att du är berusad. finns det något värre

än att vara nykter bland onyktra?

 

men på ikea, liseberg, djurparken,

badhuset eller färjan.

trivs du att där omgärdas av en massa

okända människor?

jag gör det inte.

 

jag kan känna avsky.

avsmak som inte grundar sig på något

annat än att det är just obekanta

människor som står för nära, luktar

konstigt eller tycker något korkat.

 

jag är dessutom helt oförmögen att

koppla bort dem. kan inte låta bli

att reta mig på deras existens

och små hjärnor.

 

kan komma på mig själv med att

väsa knappt hörbart:

- fy fan vilka fula byxor.

åt någon som har byxor som inte

tilltalar min smak.

 

jag kan faktiskt reta mig på det mesta

hos främmande människor: frisyren,

dialekten, hållningen, bordsskicket

(eller avsaknaden av det), röstläget,

kläderna, vikten…

 

stör mig på folk som ser sura ut, men

även på dem som ler utan anledning.

fan är du så glad för? frälst, full eller

bara korkad?

 

tror jag då att jag är så perfekt för egen del?

naturligtvis – inte.

därför är jag övertygad om att en hoper

människor har stört sig på mig, då de tvingats

ihop i samma kö eller väntrum som jag.

 

därför att det inte är naturligt.

människan är ett flockdjur.

det betyder att vi trivs tillsammans

med vår flock.

inte tillsammans med fårskocken

från skaraslätten som proppar i sig

hamburgare trots att de redan

väger 300 kilo styck.

och inte tillsammans med de där

menlösa knallarna som dränker

sina ungar handsprit varje kvart.

 

så där ja. nu andas jag lättare igen.

--------


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0