springnota


såg bröllopsfotografen igår, och just som han fick

in singelmalten så sa han god natt och gick?

 

går jag för fort fram? jag vill alltså inte tala om

filmen bröllopsfotografen, utan det märkliga

beteendet på film – där människor går, just som

de fått i sin mat eller drink???

 

vad handlar det där om?

jag upplever inte att det är jättevanligt i svensk film,

men i filmer från over there – så gör folk knappt

annat, än att gå mitt i maten.

 

detta är ingen ovanlig scen:

någon sitter på en restaurang och väntar. någon annan

kommer in och slår sig ned. – har du beställt? bläddrar

i menyn. tar en drink. får in sin mat och – går?

 

vad skall detta beteende symbolisera?

duschscenerna som jag funderat över tidigare, är

lättare att förstå. där handlar det om skam och ångest.

 

men det här med att schappa i samma ögonblick

som ens beställning ställs på bordet?

kan det symbolisera makt?

eller handlar det helt enkelt om att

man glömt plånboken i bilen?


---------------


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0