ödmjukastast


- det gick bra.

det är inget citat ni läser. men jag har en känsla av att

det är precis så som ingmar stenmark sammanfattar

sin insats i mästarnas mästare 2011.

inte jättebra, inte perfekt och inte superbra.

utan just – bra.

 

och visst såg ingemar både nöjd och lycklig ut, då han

utklassat snubbelfot. men mest av allt, så såg ingemar

lättad ut. nöjd över sin prestation, lycklig över att

motsvarat svenska folkets förväntningar – ännu en gång.

 

jag minns, om än inte glasklart, när stenis åkte skidor på tv.

jag minns också tillfällen då tv:n rullades in i klassrummet,

och klassen väntade på stenmarks andra åk.

vad jag minns, så vann han varje gång.

 

han vann nästan jämt – och ändå var man så inibänken

nervös. men det tror jag mest kom sig av att sven ”virrpannan”

plex pettersson*, spred sin nervositet till tittarna

(så snart ingemar startat, så sprang mamma och gömde

sig på toaletten. efter två minuter hörde man hennes oroliga

stämma: vann han?).

 

efter skolan spände jag på mig miniskidorna och lekte

världscupen tills det att man inte såg skidspetsarna framför

sig. i en ynklig backe med svag lutning, iklädde jag mig rollen

som phil och steve mahre. sedan åkte jag som bojan krizaj,

anderas wenzel och piero gros.

sist ut var alltid stenmark, jag ”luftade” mina skidglasögon**

och gav mig iväg.

och precis som på tv så vann ingemar varje gång (även de

gånger då jag lyckades med konststycket att ramla).

han var en stor idol då, och är en stor idol idag.

inga stora gester, inga divalater och inga stora ord***.

det är – bra.

 

* jo, han var virrig redan då.

** det var innan man började kalla skidglasögon för goggles.

*** kan tyckas märkligt att min andra stora idol heter zlatan.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0