Lapp på luckan

nu skall jag säga vad jag tycker om samer. om samer tycker jag inte.

 

hur kan jag säga så? jag känner väl inte varenda same på fjället. nej.

men eftersom samer verkar trivas med att buntas ihop till en homogen grupp med gemensamma åsikter, så är det den gruppen jag inte är överdrivet förtjust i.

har sällan eller aldrig hört en same ta ett steg framåt och säga: jag håller inte med alla andra samer om allt de säger, jag är en fri same, en same med egna åsikter.

ack nej, samerna är enade.

 

ett naturfolk som anser att alla vilda djur som stör rennäringen skall utrotas.


ett naturfolk som kräver ersättning av staten då det är för kallt, för milt eller för regnigt.


ett naturfolk som inte drar sig för att utfodra sina renar på järnvägsspåret i förhoppning om de skall bli påkörda, och ersättning kan kvitteras ut.

 

om du vill veta mer om samer kan du besöka www.samer.se. där får du bland annat veta hur mycket ersättning som betalats ut per rovdjur under 2004. en märklig redogörelse där bitterheten lyser klarast av allt.

 

är du same eller känner du kanske någon färgglad nordbo med samiskt ursprung. då håller du kanske inte med mig. hör i så fall av dig till mig, och övertyga mig om att jag fått allt om bakfoten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0