dekadens


var är de nu, de lärde i lund?

nu tänker jag vara bitter... eller nej, nu är jag klarsynt.

vart är mänskligheten på väg... dumheten sluter sitt

järngrepp kring människorna.


nu kanske du tror jag tänker på krig,

miljöförstöring och klimathot.

men icke.


min oro är djupare än så, och handlar

om ett mycket större problem.

förkorkningen av mänskligheten,

åtminstone den välbärgade delen, i-länderna.


här nedan följer konkreta exempel av

symptom, som synliggör vad jag syftar till.


i nya jeopardy ställer man frågor som alla icke

hjärndöda kan svaren på. på dagarna slåss kanalerna

om tittare till bokstavsprogram, som så uppenbarligen

går ut på att blåsa folk. dags och kvällstidningarnas

texter blir kortare, bokstäverna större. alex schulman

anlitas som vis gubbe i tv. även frågorna i nyutgåvan av

trivial pursuit är betydligt enklare än tidigare. på p3 har

man dragit ner på nyhetssändningarna, de kommersiella

kanalerna struntar helt i nyheter. allt färre läser böcker.

det säljs böcker, och den ynka skara som köper expressen

får ibland en bok på köpet. men ingen läser dem. på p1

sänder man musik och gallrar bland de tunga programmen.

att vara seriös anses tråkigt. att ha dålig koll anses coolt.

göta kanal drar miljonpublik.


men värst av allt.
påpekar man detta, tituleras man som bakåtsträvare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0