morrhår & ärtor


i helgen besöktes skanör av bland annat mig.

en trivsam och rogivande del av sverige, som

doppar tårna i östersjön.

inte lika förtjust är jag i människorna som bor där.

de verkar tillhöra gruppen människor: jag har betalt

dyrt för att bo här och vill inte bli störd av frågor

ifrån okända människor.

nu gäller det naturligtvis inte alla från skanör, men

de flesta.

att generalisera och vältra sig i fördomar, de älskar jag.


på hotellet där min fästmö och jag var inkvarterade,

bodde även en grupp danskar.

stökiga, skitiga danskar helt utan känsla för stil.

danskar har som bekant ingen som helst aning om

hur man klär sig eller för sig. precis som deras

närmsta artfränder: tyskarna.

tyskar som vältrar sig i stentvättade jeans och

dåliga tv-program. snåla är de också tyskarna, precis som

norrmännen.som med sina oljemiljoner inte ens unnar

sig en varm lunch.de lever i sin egna lilla värld av torsk,

olja och vidrig pizza.

inte helt olika holländarna, som livnär sig på brass

och pannkakor. vilket säkert är förklaringen till varför

hela holland ser ut som astrid lindgrens värld.


---------- ----- --------


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0