spelman på taket


på sista tiden har jag börjat känna mig allt

mer hallbergsk, för att inte säga everdahlsk.

en superkraft har tagit över min kropp, och

begåvat mig med förmågan att läsa av min

samtid på ett kusligt pricksäkert vis.

"det är som att en liten fräckdjävul

tagit över min kropp" för att citera mig själv.


egenskapen att spana in i framtiden har ännu

inte förärats mig, men just omvärldsanalysen

sitter som en smäck.


likt en blixt från mulen himmel slog det mig

just, att denna nya trenden heter: lågpris.

huxflux, för att använda ett starkt begrepp,

så är det rätt att handla billigt även bland

dem som hellre handlar dyrt.


allt började, misstänker jag, med de fasliga

reklamfilmerna för lidl.

där en snobbig herre och hans häxa till

fru lever det lyxliga livet med små medel.


därefter har det bara rullat på, med god hjälp

från det slipade marknadsföringstrixet: finanskris.

plötsligt köps det lyxiga bilar till vrakpris, utan
minsta krav på att få bracka.

män i kritstrecksrandiga kostymer åker

lågprisflyg till thailand. där de köper tjänster,

även dem till nedsatt pris.


det senast belägget för att min teori håller måttet,

är stjärnkrögare melker anderssons poppiga idé.

han öppnar lågpriskrog, utan att tumma på menyn.

där kan man sedan äta svindyrt, billigt.



detta är vad jag kallar spaning.



sen måste jag passa på att trycka lite extra för:

nordegren i p1.

förmodligen det bästa som går att höra på radio för tillfället.

- - - - - - - - - - - - - -


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0