tjat om mat


det påstås att tjat inte hjälper.

skitsnack, säger jag.

då jag påverkas av debatten om allt djävla

socker vi svenskar stoppar i oss, så är jag

milt uttryckt ganska nitisk när det kommer

till att våra barn skall äta minst två rekorderliga

och nyttiga måltider per dag.

för att lyckas med min målsättning så

försöker jag finna på nya recept samt tjata.

 

vid de tillfällen tjat inte fungerat så har jag istället

plockat fram ess nummer två ur rockärmen:

(jag har alltid rock på mig då jag lagar mat) skrämmas.

jag beskriver i detalj hur feta, glåmiga och tandlösa

barnen kommer att vara inom ett halvår ifall de väljer

att inte äta mina nyriva morötter.

 

jag kan idag stolt konstatera att mitt enträgna tjat och

mina makabra skräckhistorier uppnått önskad effekt.

då barnen självmant, nåja, avstår allt för mycket

socker och med god aptit istället frossar i selleri,

vitkål och norrlandspölsa.

 

ni kanske kan föreställa er känslan av triumf då orden:

vi vill ha – mer spenat

ekar mellan väggarna i vårt lilla kök.


-------------- --------- -----------


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0