spökstaden


årets julafton är planerad in i minsta detalj. frukost

hemma, lunch hos en mormor och kvällen tillsammans

med kusiner, fastrar och andra gamlingar.

 

förra årets julafton hade ett något annat upplägg, och innehöll

en plump i protokollet. men det började bra.

frukost hos en annan mormor och därefter återvände

vi till basen. där tänkte vi tillbringa flera timmar i lugn och ro,

innan det att vi skulle bege oss till nästa släktkonvent.

 

en stilla lunch, vila och disneyreprisen, stod på programmet.

 vid ett-tiden kommer så hungern smygande, dags för en lätt lunch.

vad skall vi äta? vi kan väl… GGAAAHHH!

kylskåpet är i det närmste tomt, om man bortser från

lite julskinka och en liter mjölk.

varför har vi ingen mat? men vi skall ju knappt

vara hemma. förutom sex timmar mitt på dagen, nä.

 

jag kastar mig i bilen och styr mot stadens centrum.

det måste väl finnas någon krog som håller öppet och

kan slänga ihop några dagens – icke.

en korvkisok, en pizzeria, ett thaikök – icke.

en bensinmack, de brukar drivas av någon antichrist

som hatar julen. men nej.

mac donalds? – mac stängt.

 

så upptäcker jag det lysande lilla stallet, omgivet av

en gloria och utmärkt med en stjärna.

netto, butiken jag hatar - håller öppet.

och blir istället butiken jag älskar, nåja.

glädjen var väl inte överväldigade.

men 40 minuter senare sitter familjen och kalasar
på uppvärmd pizza från dr oetker och blandsaft.

en riktig white trash christmas.


-- -- -- -- -- --


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0