what are you sinking about?


- flyter dom?

det är ingen som ställt frågan. och kanske är

det inte så konstigt. det finns några få saker

som man tar för givet här i livet – även om

man tydligen inte borde.

men det är klart, köper jag en livboj så förutsätter

jag att den flyter (även då den blivit blöt).

då det känns som dess enda uppgift.


livet som livboj borde vara enkelt.

livbojen:

- viken är min uppgift?

mannen som kan tala med livbojar:

- du skall hänga här på kroken, och om någon

behöver dig, så kastas du i vattnet.

livbojen:

- och vad gör jag då?

mannen som kan tala med livbojar:

- flyter.

livbojen:

- flyter? inget annat?

mannen som kan tala med livbojar:

- nix. det är allt du skall göra – flyta.

 

trots detta finns det mängder av båtar utrustade

med livbojar som inte flyter. sålda av samma firma

som även tillhandahåller trasiga glödlampor, tomma

mjölkpaket (att ställa i kylen) och använt toapapper.


-------------------


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0