byphone


jag var väldigt tidig med mobiltelefon, mitt

arbete "krävde" det. så tidig att människor vände

sig om när det ringde i den, och stirrade på

mig då jag satt och pratade i den.

satt! jo det är sant, under den första tiden som

jag hade mobiltelefon så kunde jag sitta still

och prata. nu måste jag vanka av och ann, så

snart jag talar i telefon.


hur som helst, jag hade haft min mobil i kanske

tre veckor och svarat på sådär, ett samtal.

eftersom det var så ovanligt med mobiltelefon på

den tiden så var det nästan aldrig någon som

ringde på mitt 010-nummer. inte ens min

arbetsgivare, som var dem som försett mig

med min bärbara panasonic.


jag satt alltså på tåget i en vagn full av pendlare.

då min telefon började att ringa, en kraftig och

ljudlig signal spred sig genom vagnen.

RING - RING - RING

det tog första några sekunder innan jag

fattade att det var telefonen som ringde.

när jag väl insåg att så var fallet, så tyckte jag att

det var så oerhört pinsamt att jag lät bli att svara.

min första tanke var att jag kunde agera som om

det var någon annans telefon som ringde.

RING - RING - RING - RING

efter sådär en halvminut, så hade jag vagnens

samtliga blickar riktade emot mig.

inga speciellt ilskna blickar, snarare konfunderade.

alla tycktes tänka samma sak:

varför svarar han inte, är han månne stendöv?


jag förstår nu, att det hade varit mycket

mindre pinsamt att svara, än att som nu låtsas

att jag inte hör signalen.

RING - RING

så låtsas jag rycka till som om jag suttit försjunken

i djupa tankar, trasslar med stor möda upp min

jättelur ur innerfickan, och svarar.

nu har precis var och varenda människa i vagnen

full fokus på mig och min varma telefon.

jag trycker på grön lur och möts av ett TUUUUUUUUUT.


det snurrar i min skalle, jag känner mig svettig och

illamående. blickarna från mina medresenärer

skär små snitt i huden.

- dom la på.

säger jag högt och tydligt?!? varför då? varför berättar

jag det för en vagn full av främlingar?


nu ler dom emot mig, så som man ler emot en idiot.

jag kan ana hur de väser åt varandra: le, le det gillar dom.

själv är jag alldeles tom inombords, som

ett urladdat mobiltelefonsbatteri.

- - - - - - - - - - -- - - - --- --- ----- -- - -- - ---


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0