det fanns ingen höst...


man har mångt fler referenser till sommaren

än vad man har till andra årstider.

fler tydliga minnen både i form av smak, lukt

och upplevelser. vilket på sätt och vis är lite kusligt,

då det måste betyda att man redan sedan barndomen

har levt "mer" på sommarhalvåret.

vilket i sig är ett djävligt märkligt ord, med tanke på

att vi sällan har sommar mer en max tre månader

om året i det här landet.


men det är just minnena från barndomen som man, eller

åtminstone jag, förknippar mest med sommaren.

om någon ber mig räkna upp sommarminnen, så är inte

utomhussex, folkölsfyllor, cykelstölder eller ens

festivalrus det första jag tänker på.


istället är det tydliga bilder av hur jag drack kall

cola ur 25 centelitersflaska, huttrade i basängen

på simskolan, frivilliga timslånga bad i kattegatt,

lövbiff med persiljesmör, galna danser på varm

asfalt i ösregnet, smält rigi i handflatan, sommarrysare

på p3, magsugare på fotbollsträningen, tältnätter i

farmor och farfars trädgård, stekt torskfilé med lingon

och citron, dunkgömme och förstelnad, pallning av

vinbär, äpplen, plommon, krusbär, potatis eller bara

några löv, kids in america, uppskrapad stortånagel,

chokladmilkshake, åkturerna i hölasset, doften av

salubrin, storkillarna i spelhallen, trazan och banarne...

/////////////////////


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0