jag vill inte veta


innan mobiltelefonerna, så talade man av

förklarliga skäl telefon i hemmet.

inte sällan så stängde man in sig i ett rum,

för att få tala ostört och i enskildhet.

 

numera talar man telefon precis var som

helst: på bussen, i matkön, på bion, på

lunchrestaurangen, på gymmet, på stranden…

ni fattar nog nu.

nu är det inte längre någon som bryr sig

om enskildhet, utan låter käften gå omgiven

av ett hel buss med främlingar.

detta känner vi till.

 

men något som är nytt, åtminstone för mig,

är att folk numera talar lika ogenerat med

varandra i verkliga livet.

fattar ni vad jag menar?

på lunchrestaurangen släpper man på sina

hämningar - helt utan mobiltelefon.

man talar högt och brett om sådant som

åtminstone jag tycker är lite privat.

 

- MIN BÖLD I RÖVEN KLIAR SÅ!

- DET ÄR VÄL INGET. TÄNK PÅ MAGGAN, VARS

MAN ÄGER KIOSKEN PÅ STORGATAN.

HAN MISSHANDLAR HENNE VARJE HELG!

- DU MENAR MAGGAN NYQVIST PÅ

NORDBANKEN? DET KAN VÄL INTE HON HA

SÅ ONT AV, SÅ SOM HON PIMPLAR RÖDVIN

PÅ HELGERNA!

 

är detta vad vi menar med ett öppnare samhälle?

--------------------


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0