alla har dom


tänker ägna mycket plats i min blogg åt något

som jag är omåttligt fascinerad av.

fördomar.

jag nöjer mig med att lyfta fram mina egna fördomar.

skulle du känna igen dig, så lägg inte det på mig

– här håller vi våra fördomar till oss själva.

då kör vi:

 

manliga förskolelärare.

träffade en sådan häromdagen, trodde först det

var en pappa - då han såg helt normal ut.

inte hade han det där alternativa utseendet som

många mjukis-män har. ni vet hemvirkad mössa,

gummistövlar och beige fjällrävenjacka.

inte heller såg han fjollig ut, eller lite kanske.

men något galet måste det ju vara med honom.

jag menar, hur pallar han med en afterwork med

grabbarna. då det snackas fyrtumsspik, villabränder

och avslutade affärer?

- vi hade rytmis och hoppis i förmiddags.

- ???... mer öl någon?

och hur många nobben måste han inte få på

krogen, då han berättar att hans arbetsplats

heter grynplutten.

och vad får en fullvuxen karl att vilja

arbeta för så dåligt betalt?

sen dyker den upp, den obehagliga funderingen på

varför en man vill arbete omgiven av små barn?

han kan väl ändå inte vara…

 

sådär kan det se ut, då man lyfter fram några

av sina fördomar. olustigt eller inte?

det är upp till omgivningen att bedöma.


------------


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0