växel hallå hallå


växel är något man inte helt klarar sig utan ens

år 2010. skall du parkera din bil, låna en kundvagn

eller köpa en kvällstidning – så behövs många gånger växel.

ändå blir man så ofta behandlad som en parasit och skurk,

då man i någon kiosk eller affär frågar ifall man kan

få växla en femtiolapp.

- vad skall du ha mynten till?

är inte en helt ovanlig fråga, som ställs då man

på ica frågar ifall de kan klyva en tjugolapp.

- hurså?

undrar jag då. har väl inte dom med att göra.

den frågan fick jag inte när jag var där och handlade

mat för åttahundra spänn häromdagen.

- vad skall du ha maten till?

det kan omöjligen vara så, att de på storköpen har

så dålig tillgång till växel att de skulle vara barskrapade

efter att ha växlat in ett tiotal femtiolappar om dagen.

det är något annat.

det tycks vara en principfråga. vi är ingen bank, typ.

jag retar mig på det.

det var bara det jag ville få sagt.

------------------


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0